ČESKÝ ROZHLAS: REZIDENCE JAKO ČAS A PROSTOR EXPERIMENTOVAT

V České Republice funguje síť rezidenčních center nabízejících umělcům i kulturním manažerům čas a prostor na soustředěnou práci. Jak vypadají a fungují?

Ve strategických dokumentech EU se o rezidencích píše jako o „nedílné součásti běžné praxe a kariéry umělců a kulturních pracovníků“. Rezidenční pobyty nemusí být jen otázkou osobní volby, ale i profesního přežití. Jaký dopad mají na umělce, hostící organizace či komunitu? Hanka Malaníková se ptá Terezy Lacmanové (koordinátorky platformy ART-IN-RES), Žanety Vávrové (ředitelky Vzdělávacího a kulturního centra Broumov) a Markéty Hrdličky Málkové (ředitelky rezidenčního domu REZI.DANCE).

🎧  Epizodu ArtCafé o fenoménu tvůrčích rezidencí poslouchejte zde: rozhl.as/ArtCafeRezidence

Máme radost, že se téma rezidenčních pobytů, kterému se Nová síť věnuje přes 10 let, dostalo do Českého rozhlasu a přibližuje tak široké veřejnosti jejich význam a přínosy.

Děkujeme za pozvání.

„Proč rezidence? Protože: decentralizace kultury, rozvoj tvorby, tvůrčí udržitelnost.“ – Tereza Lacmanová

Dvůr uměleckého rezidenčního domu REZI.DANCE | Foto: Katarina Baranayi, REZI.DANCE

„Není to výmysl dnešní doby. I Mozartovi zaplatil mecenáš pobyt, on za ním jel na zámek a vytvořil pro něj dílo. Neustále mě překvapuje, že musíme připomínat, že je to absolutně zásadní forma, jak nazkoušet a vytvořit autorské představení.“  – Markéta Hrdlička Málková

Aleš Březina a Therese Aune, hudební rezidenti z března 2022. V pozadí literární domek a klášterní kulatá okénka pracoven, kde hudební rezidenti tvoří | foto: Michal Sedláček, Vzdělávací a kulturní centrum Broumov
Přejít nahoru